Citroën DS
۱۳۹۶-۰۶-۱۴

استفاده از فیبرکربن در خودرو‌ها

استفاده از فیبرکربن در خودرو‌ها

به طور معمول پوسته بدنه اتومبیل‌ها از سه لایه فلز تشکیل شده‌اند که ممکن است آلیاژ‌های این لایه‌ها در خودرو‌های مختلف، متفاوت باشد؛ اما امروزه قواعد متفاوتی برای طراحی یک خودرو حاکم است.

امروزه یک خودرو‌ باید از جهات مختلف دارای تفاوت‌هایی با بقیه اتومبیل‌ها داشته باشد تا بتواند در بازار‌های جهانی بدرخشد. در سال ۱۹۹۲ میلادی، برای اولین باردر ساخت برخی از قطعات شاسی و بدنه از فیبر کربن استفاده شد که همین موضوع آغازی برای استفاده از فیبر کربن در ساخت خودرو‌های سواری شهری بود. الیاف کربن یا همان فیبر کربن استفاده شده در صنعت خودروسازی، ترکیبی از الیاف کربن با ماتریسی مثل اپوکسی استکه این ترکیب باعث بوجود آمدن متریالی قدرتمند و در عین حال سبک می‌شود.
فیبر کربن همیشه مورد توجه طراحان و توسعه‌دهندگان صنعتی بوده است؛ این ماده سبک و قدرتمند اولین بار در صنایع هوایی استفاده شد و برخی از قطعات جنگنده‌های پر سرعت را از فیبر کربن ساختند و بعد‌ها این ماده ارزشمند توجه خودروسازان را نیز به خود جلب کرد و وارد چرخه ساخت اتومبیل‌ شد. به طور کلی فیبر کربن استفاده شده در خودرو‌ها از ترکیب الیاف کربن یا اپوکسی سبک است که همین مسئله باعث شده است فیبر کربن استفاده در خودرو‌ها قیمت نسبتا کمتری از فیبر کربن استفاده شده در صنایع نظامی داشته باشد؛ اما هنوز هم یک متریال گران قیمت به حساب می‌رود و استفاده از آن در تولید انبوه، توجیه اقتصادی ندارد، به همین دلیل همین گونه که می‌بینیم، استفاده از فیبر کربن در خودرو‌های امروزی هنوز محدود است و فقط قطعاتی خاصی را از این ماده تولید می‌کنند.
انواع فیبر کربن استفاده شده در صنایع خودروسازی
به صورت کلی فیبر کربن در صنایع خودروسازی به دو شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد، این ماده در خیلی از اتومبیل‌ها فقط جنبه زیبایی دارد؛ معمولا فیبر کربنی که در ساخت اجزای داخلی کابین خودرو به کار می‌رود جنبه زیبایی دارد و تاثیر زیادی بر روی عملکرد خودرو ندارد، این نوع از فیبر کربن‌ها در برخی از کیت‌های بدنه نیز استفاده می‌شوند به طور مثال این گونه فیبر کربن‌ها را می‌توانید در روکش‌های آینه‌های جانبی یا رینگ خودرو‌ها مشاهده کرد، به طور کلی فیبر کربن بر روی خودرو‌های سدان و شاسی بلند معمولی تاثیری ندارد و فقط ظاهر آن‌ها را کمی تغییر می‌دهد.
اما بسیاری از فیبر کربن‌های استفاده شده نیز، هدف بیشتری به دنبال دارند و فقط جنبه زیبایی را دنبال نمی‌کنند. به عنوان مثال اگر جیب پر پولی داشته باشید می‌توانید با پرداخت پول بیشتری می‌توانید صاحب خودروی مورد نظر با شاسی فیبر کربن باشید که عملکرد بسیار متفاوتی با مدل معمولی همان خودرو دارد، همچنین در بسیاری از خودرو‌های لوکس از قطعات فیبر کربن برای بوجود آمدن خواص آیرودینامیکی مثبت استفاده شده است. کمپانی‌هایی هم مانند هامان، با تولید کیت‌های بدنه فیبر کربنی، توانسته‌اند ضمن زیبایی بخشیدن به خودرو‌ها باعث سبک‌تر شدن بدنه آن‌ها شوند. به طور کلی قطعات فیبر کربنی که تاثیرات فنی و مکانیکی بر روی خودرو داشته باشند را فقط می‌توان بر روی خودرو‌های لوکس و گران قیمت دید.