Citroën DS
۱۳۹۶-۰۳-۲۰

آلیاژ کروم در صنعت خودروسازی

آلیاژ کروم در صنعت خودروسازی

کروم، نام عامیانه‌ای برای عنصر ۲۴ جدول تناوبی، کرومیوم، است. فلزی جلاپذیر و مقاوم در برابر زنگ زدگی. استفاده از کروم با سایر فلزات سختی که در ذهن شماست، اندکی متفاوت است.

اشیا مختلف هیچگاه تماما از کروم ساخته نمی‌شوند، بلکه وقتی می‌شنوید که به چیزی “کروم” گفته می‌شود به معنای آن است که روکشی نازک بر روی سطح آن شی که می‌تواند از جنس استیل، پلاستیک یا هر چیز دیگری باشد، کشیده شده است که در ساخت آن از کروم استفاده شده.

باور اشتباهی که در میان عامه وجود دارد این است که هر چیزی که به شکلی براق باشد را کروم خطاب می‌کنند. این اشتباه به این دلیل است که قطعات آلومینیوم پولیش شده، استیل الکتروپولیش شده و یا استفاده از نیکل در قطعات مختلف ممکن است جلا و براق بودنی همانند کروم ایجاد کند.

اما واقعیت این است که کروم توانایی خود را در مقایسه بهتر از هر چیزی نشان می‌دهد. اگر شما هر کدام از مواردی که در بالا اشاره شد را در کنار یک قطعه که در ساخت آن کروم موجود است، قرار دهید، به احتمال بسیار قوی کروم را می‌پسندید. روکش کرومی، بازتاب نور زیباتر، جلای بیشتر و خالص‌تری از رقیبانش دارد. رگه های رنگ خاصی در کروم به چشم نمی‌خورد و تقریبا بهترین درخششی است که می‌توانید ببنید.

تنها نحوه‌ی کرومیک کردن یک قطعه، از طریق الکتروپلیتینگ است. کروم نه بر روی چیزی اسپری می‌شود و نه آن را ذوب می‌کنند و بر روی سطوح می‌ریزند. اگرچه در ساختار‌های مکانیکی از کروم به شکل خالص‌تری استفاده می‌شود اما واقعیت آن است که هنگام استفاده از کروم برای زیبایی، معمولا درصدی از نیکل هم با آن ترکیب می‌شود.

در استفاده از ترکیب این دو، ابتدا نیکل بر روی سطح با سیستم الکتروپلیتینگ، پیاده می‌شود و بعد از آن کروم با همین تکنیک استفاده می‌شود. تجربه نشان داده است، صافی و یکپارچگی روکش، بازتاب دهندگی و حتی مقاومت روکش همگی با ترکیب نیکل به شکل قابل توجهی بالاتر می‌رود.

برای کرومیک کردن یک قطعه مراحل زیر طی می‌شود.

  1. چربی زدایی برای پاک کردن لکه ها
  2. پاک کردن ناخالصی های باقیمانده سطح
  3. اگر جسمی که می‌خواهیم بر روی آن کروم استفاده کنیم، گام دیگری برای تمیزی دارد، در این قدم باید انجام شود
  4. گرم کردن کروم تا دمایی که برای شروع پروسه کافی باشد
  5. پیاده سازی پروسه‌ی روکش زنی به مدتی که به قطر دلخواه از روکش برسیم

در پیاده سازی روکش کروم برای زیبایی معمولا قطر  معمول چیزی حدود ۵ صدم تا نیم میکرومتر است. اگرچه چیزی که امروزه رایج است، حدود ۰.۱۳ تا ۰.۲۵ میکرومتر است.

به شکل خاص هنگامی که در صنعت خودروسازی از کروم استفاده می‌کنیم دو هدف خاص را دنبال می‌کنیم. اول از همه مساله‌ی زیبایی و دوم مقاومت. روکش کروم روی قطعات داخلی مقاومت در برابر خوردگی، گرما و تغییرات دما را هم تا حدود قابل توجهی بالا می‌برد.

روکش کروم در گرانترین حالت آن، به اصطلاح به شکل سه لایه پیاده می‌شود. همانطور که گفتیم نیکل می‌تواند به کیفیت روکش کمک کند، اما اگر بخواهیم به ایده آل ترین حالت برسیم قبل از نیکل، میتوانیم از رویه ای از مس در روکشمان استفاده کنیم.

شایان ذکر است که، این فلز که ظاهر بسیار لوکس و زیبایی به خودرو می‌دهد به صورت سخاوتمندانه‌ای درخودروهای دی‌اس استفاده شده است، به نوعی همانند امضای این برند است. آرین موتور تابان، نماینده رسمی دی‌اس اتوموبیلز در ایران، مفتخر است که محصولا این برند لوکس را برای هم‌وطنان عزیز فراهم کرده است.