۱۳۹۶-۰۸-۱۲

تحریم خودروهای احتراق داخلی

تحریم خودروهای احتراق داخلی

آلودگی هوا و گسترش گاز‌های گلخانه‌ای، از جمله مسائلی بوده است که بشر در چند سال اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده و در طول چند سال اخیر راه‌ حل‌های مختلفی برای رفع آن‌ها پیشنهاد شده است.

آلودگی هوا و گسترش گاز‌های گلخانه‌ای، از جمله مسائلی بوده است که بشر در چند سال اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده و در طول چند سال اخیر راه‌ حل‌های مختلفی برای رفع آن‌ها پیشنهاد شده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان حوزه‌های محیط زیست، اتومبیل‌های احتراق داخلی ( درون سوز ) یکی از مواردی است باعث بیشتر شدن گاز CO2 می‌شود. گاز CO2 از جمله گازهای گلخانه‌ای است که باعث سوراخ شدن لایه ازن و ایجاد آلودگی‌های مختلف در هوا می‌شود. خوشبختانه در چند سال اخیر تولید و مصرف خودرو‌های هیبریدی، الکتریکی و هیدروژنی باعث شده است مقداری از حجم گاز CO2 کم شود، اما هنوز هم خطرات مربوط به آلودگی هوا و گسترش گاز‌های گلخانه‌ای مردمان جهان را تهدید می‌کند.

قوانین محدودکننده
در چند سال اخیر بسیاری از کشور‌های مختلف دنیا برای حفظ محیط زیست زمین و رفع آلودگی هوا، قوانین مختلفی وضع کردند، که البته اغلب آن‌ها حالت تشویقی داشتند و اگر فرد و یا کمپانی آن‌ها را رعایت می‌کرد، تسهیلاتی در اختیار او می‌گذاشتند؛ اما در سال ۲۰۱۵ بر اساس نظری که در سازمان اتحادیه اروپا مطرح شده، کشور‌های اروپایی عضو این سازمان می‌بایست قوانین محدود کننده جدیدی برای رفع آلودگی‌ هوا و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای وضع کنند، به همین دلیل همانطور که می‌توانید مشاهده کنید، از سال ۲۰۱۵ قوانین مالیاتی بر روی تولید و استفاده از خودرو‌های درون سوز یا احتراق داخلی تاثیر گذاشته است و تعداد آن‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش داده است. این قوانین محدودکننده به شکلی ادامه پیدا کرده است که امروزه صحبت از تحریم خودرو‌های احتراق داخلی در میان است و به نظر می‌رسد در چند سال آینده باید شاهد قوانین سخت‌گیرانه‌تری نسبت به اتومبیل‌های درون سوز باشیم.

شهر آکسفورد اولین تحریم‌کننده خودرو‌های احتراق داخلی
بر اساس قوانین جدیدی که شورای شهر آکسفورد در انگلستان وضع کرده‌اند، خودرو‌های احتراق داخلی ( بنزینی و دیزلی ) از سال ۲۰۲۰ دیگر حق ورود به این شهر را ندارند؛ بر اساس این قوانین از سال ۲۰۲۰ فقط خودرو‌های الکتریکی حق ورود به شهر آکسفورد را دارند. بر اساس گفته شهردار شهر آکسفورد، هفت میلیون پوند برای اجرای این قوانین نیاز است و این شهر در تلاش است که در سال ۲۰۲۰ این مبلغ را کسب کند.

اروپا تا سال ۲۰۴۰ از هر گونه خودرو احتراق داخلی خالی می‌شود.
بر اساس اطلاعات جدید به دست آمده میزان کربن موجود در شهر‌های انگلستان، فرانسه، آلمان و بسیاری از کشور‌های اروپایی دیگر به شدت بالا رفته است و این موضوع مستقیما به خودرو‌های درون سوز یا احتراق داخلی برمی‌گردد؛ از همین رو بسیاری از کشور‌های اتحادیه اروپا دست به دامان قوانین محدودکننده جدیدی شده‌اند که تعداد خودرو‌های احتراق داخلی را در این کشور‌ها کاهش می‌دهد، به عنوان مثال بعد از شهر آکسفورد، پاریس و لندن نیز به جمع تحریم‌کنندگان خودرو‌های احتراق داخلی پیوستند و قرار است از سال ۲۰۳۰ در این شهر‌ها، هیچگونه خودرو درون‌سوز بنزینی و یا دیزلی تردد نکند. بر اساس اطلاعات و آمار‌هایی که امروزه می‌بینیم به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۴۰ اروپا از هرگونه خودرو‌های احتراق داخلی خالی شود و اتومبیل‌های الکتریکی و شاید هیدروژنی، جای آن‌ها را بگیرند.