Citroën DS
۱۳۹۵-۱۲-۱۵

تاریخچه‌ی خودروهای لوکس

تاریخچه‌ی خودروهای لوکس

همه چیز درحال تغییر، رشد و نمو است. دنیای خودروهای لوکس نیز از این روال مستثنا نیست.

در اولین سال‌های تولد اتومبیل، همه خودروها کالای لوکس محسوب می‌شدند. چرا که هم کمیاب بودند و هم بسیار گران قیمت. اما زمانیکه هنری فورد خط مونتاژ خود را در سال ۱۹۱۳ راه‌اندازی کرد، هم موجب افزایش حجم تولید خودرو شد و هم به شدت قیمت آن را کاهش داد. شاید داستان خودروهای لوکس به آن معنا که امروز می‌شناسیم از این زمان شروع شد. خودروهای لوکس از بهترین مواد اولیه ساخته شده و با مراقبت بسیار زیادی مونتاژ می‌شوند. زمانیکه اتومبیل‌ها ارزان تر و قابل اعتمادتر شدند، محبوبیت آنها در بین مردم گسترش یافت. هرچه تعداد خودروها در جاده‌ها بیشتر شد، افراد ثروتمند هم تمایل بیشتری پیدا کردند که خودروی آنها از سایرین متمایز باشد تا بتوانند ثروتشان را از این طریق به نمایش بگذارند. در این زمان برخی از کارخانه‌های خودروسازی بر تولید خودروهای کاملا دست‌ساز مخصوص افراد متمول متمرکز شدند. موتور این اتومبیل‌ها بزرگ، قدرتمند و روان بود. همچنین داخل اتاق آن‌ها به مخمل، چرم و فرش‌های مرغوب مزین می‌شد. امروزه خودروهای لوکس توسط دستگاه‌ها و ماشین‌آلات ساخته می‌شوند، هرچند ممکن است مراحل پایانی ساخت آنها بصورت دستی انجام شوند.
خودروهای لوکس در تونل زمان:
خودروهای لوکس از حدود ۱۹۵۰ بطور جدی وارد بازار شدند. از اولین آپشن‌هایی که بعنوان وجه تمایز و برتری این خودروها معرفی شدند می‌توان تغییراتی در طراحی پنجره‌ها، افزودن کفپوش‌ها، نصب تزیینات کرومی بر روی گلگیرهای جلو و پنجره‌ها و رینگ‌های اسپرت از جنس فولاد ضدزنگ را نام برد. در بخش آپشن‌های مکانیکی نیز می‌توان به نصب ترمزهای سروو، شیشه بالابرهای برقی، رادیوی AM قابل تنظیم و ارتقاء پیوسته در طراحی و قدرت موتور و مجموعه‌ پیشران اشاره کرد. با دقت به آپشن‌ها و بهبودهای ایجاد شده در خودروهای لوکس درمی‌یابیم که این اتومبیل‌ها پیشرو در معرفی امکانات و تجهیزاتی بوده‌اند که اغلب در سال‌های بعد بعنوان استانداردهایی برای صنعت خودروسازی شناخته شده‌اند. برای مثال به دو مورد اشاره می‌کنیم:
تا سال ۱۹۲۷ شیشه‌های اتومبیل و بادگیرها از جنس شیشه معمولی ساخته می‌شدند که به هنگام تصادف و شکستن بشکل خطرناکی به داخل ماشین پاشیده می‌شد. در سال ۱۹۲۸ خودروسازان راهکاری یافتند و شروع به تجهیز خودروهای لوکس به شیشه‌های آبداده یا چندلایه کردند. امروزه بمنظور محافظت از جان سرنشینان، شیشه‌های همه وسایل نقلیه از نوع چندلایه یا آبداده ساخته می‌شود.
اگرچه امروزه برای خودروهای مدرن بهره‌مندی از سیستم کنترل کشش معمول است اما تا پیش از ۱۹۷۰ این ویژگی هنوز معرفی نشده بود. در سال ۱۹۷۱ برای اولین بار این آپشن توسط برخی از کارخانه‌های خودروسازی برای بالابردن ایمنی خودروهای لوکس معرفی شد. امروزه وسایل نقلیه‌ای که به بازار می آیند مجهز به مجموعه‌ای از سیستم‌های ضد لغزش و کنترل کشش هستند. شامل ترمزهای ضدقفل، تایمینگ موتور، کنترل دریچه بنزین،… .
خودروهای لوکس امروزی نیز مجهز به آپشن‌ها و ویژگی‌های جذابی هستند که می توانیم امیدوار باشیم در سالهای نه چندان دور به استانداردهای خودروسازی تبدیل شوند. در این زمینه می‌توان به برخی از آپشن‌های خودروی لوکس new DS5 اشاره کرد: مانند شوینده‌های چراغ‌های جلو، آینه وسط الکترونیک با تنظیم درخشندگی خودکار، نورپردازی محیط داخلی، سیستم ورود و استارت بدون سوییچ، دکوراسیون داخلی با پوشش کروم لنوکس تیتانیوم، کامپیوتر سفری چندگانه،‌سقف پانوراما سه قسمتی با دریچه‌ی مجزا، کروز کنترل و… . شرکت آرین موتور افتخار دارد بعنوان نماینده انحصاری خودروسازی دی‌اس در ایران، با ارائه‌ این خودروهای لوکس به بازار خودروی کشور گام بلندی را جهت ارتقاء سطح کیفی و رفاهی زندگی ایرانیان عزیز بردارد.