Citroën DS
۱۳۹۶-۰۲-۱۱

رینگ‌ها در خودرو و اهمیت آن

رینگ‌ها در خودرو و اهمیت آن

رینگ و لاستیک، تنها قسمتی از خودروها هستند که به صورت مستقیم با جاده در ارتباط اند و اصطلاحا پای خودرو هستند. به همین دلیل از اهمیت این قسمت از خودرو نمی‌توان چشم‌پوشی کرد، رینگ و لاستیک خوب علاوه بر زیبایی در امنیت و راحتی خودرو تاثیر بسیار زیادی دارد و شدیدا توصیه می‌شود که به صورت منظم سلامتی این بخش از خودرو بررسی شود.

رینگ یا Rim اصطلاحا استخوان این بخش است، به این معنا که لاستیک را به صورت منسجم و محکم نگه می‌دارد تا در حرکت لق نباشد حدودا از سال ۱۰۰۰ میلادی رینگ‌ها فلزی شدند و دیگر از قطعات چوبی در آن‌ها به منظور استحکام بیشتر استفاده نشد.

رینگ‌های امروزی از آلیاژهای بسیار مقاومی تشکیل شده‌اند و به صورت یک تکه ساخته می‌شوند. این رینگ‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی وجود دارند و می‌توان ترکیب‌های رنگی بسیار متنوعی به کمک آن‌ها درست کرد. در ادامه با ۳ تا از لوکس‌ترین رینگ‌های موجود آشنا می‌شویم:

  1. Nutek – 6,113 دلار: تمامی محصولات این شرکت در ایالات متحده ساخته می‌شود و هر رینگ به صورت انحصاری برای خریدار سفارشی تولید خواهد شد. این رینگ‌های ۳ تکه، از کمپانی تولید می‌شوند که در این زمینه تجربه بسیار زیادی دارد و تکنولوژی‌های بسیار متفاوتی را عرضه کرده است. طیف رنگی این رینگ‌ها بسیار زیاد است و در کنار رنگ‌های متنوع و کرومی، می‌توان رینگ‌های از جنس آنودایز، سرامیک و یا فیبر کربن سفارش داد.
  2. Forgiato Estremo – 5,760 دلار: این رینگ‌های ۳ بخشی، به صورت کاملا سفارشی ساخته می‌شوند، مشتریان حتی می‌توانند میزان محدب بودن یا مقعر بودن چرخ را تعیین کنند و شکل‌های مورد علاقه‌شان را برای این رینگ‌ها اعمال کنند، طبق سفارش آن‌ها این رینگ‌ها می‌تواند شامل قطعات فیبر کربنی باشند و بار‌ها مورد پولیش قرار می‌گیرند.
  3. Frogiato Basamento – 4,664 دلار: این رینگ‌ها نیز ۳ بخشی هستند و از آلومینیومی که در تولید هواپیما استفاده می‌شود، ساخته می‌شوند، این محصول در طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی موجود هستند و به صورت کاملا سفارشی ساخته می‌شوند.

عموما رینگ‌های اصل و خوب به دلیل استفاده از متریال بسیار با کیفیت، گران هستند، نمونه‌های مشابه آن‌ها به صورت تقلبی نیز در بازار موجود است و بسیاری از دوست‌داران خودرو ممکن است به فکر خریدن این قطعات بیفتند ولی خرید رینگ‌های تقلبی از بزرگ‌ترین و اشتباهاتی است که می‌توانید مرتکب شوید!

متاسفانه کمپانی‌هایی که رینگ‌های تقلبی تولید می‌کنند می‌خواهند به ارزان‌ترین و سریع‌ترین حالت این محصولات را تولید کنند و تعداد برای آن‌های نیز بسیار با اهمیت است، این رفتار باعث می‌شود تا بسیاری از مراحل تست این رینگ‌ها انجام نشود و میزان مقاومت، پایداری و عملکرد آن‌ها مورد چالش و بررسی قرار نگیرد.

مهم‌ترین دلیل ضعف رینگ‌های تقلبی نسبت به هم‌نوعان اصلی آن‌ها روش ساخت است، تولید‌کنندگان می‌خواهند به سریع‌ترین روش این رینگ‌ها را تولید کنند و بدین منظور از ریخته‌گری به کمک جاذبه استفاده می‌کنند، به صورت کلی در این روش فلز گداخته در قالب آماده ریخته می‌شود و بعد از منجمد شدن آن، قطعات اضافی توسط سوهان صاف می‌شوند، این روش بسیار سریع است ولی چگالی فلز در کل رینگ یکسان نیست و حباب‌های هوا در رینگ‌ وجود دارد، و با ضربه‌های شدید، تغییر شرایط جوی و فشار باعث شکسته شدن آن می‌شود ولی رینگ‌های اصلی از روش ریخته‌گری به کمک فشار هوا ساخته می‌شوند و چگالی فلز در تمام رینگ یکسان است و توسط شرکت سازنده بارها مورد تست و بررسی قرار می‌گیرند.

به صورت کلی شرکت‌های تولید کننده رینگ، ۳ تست اصلی روی محصولات خود انجام می‌دهند:

تست فرسودگی پویا: در این تست، رینگ به صورت کاربردی، همانند شرایط عادی در رانندگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدین صورت که رینگ تحت فشار قرار گرفته و سنسور‌های نصب شده روی آن وضعیت رینگ را به صورت جزئی و دقیق در مقابل گشتاور و نیرو نشان می‌دهند.

تست پیچش: وضعیت رینگ در مقابل فشار زاویه‌دار به آن، همانند زمانی که خودرو درحال پیچیدن است، در این تست بررسی می‌شود.

تست ضربه: در این بخش، شبیه‌سازی برخورد با چاله‌ها و جداول پیاده‌سازی می‌شود.

در طراحی و ساخت رینگ‌های دی‌اس، نهایت دقت و بهترین متریال استفاده شده است، و شرکت آرین‌موتور تابان مفتخر است که محصولات این برند را برای هم‌میهنان عزیز در ایران فراهم ساخته است.