Citroën DS
۱۳۹۶-۰۳-۲۰

چرم ناپا

چرم ناپا

طراحی یک خودرو المان‌های زیادی دارد که تقریبا همگی آن‌‍‌ها در دو دسته‌ی طراحی داخلی و طراحی خارجی قابل دسته‌بندی هستند. هنگامی که صحبت از لوکس بودن یک خودرو می‌شود، این المان‌ها با توجه به سلائق فردی افراد وزن متفاوتی می‌گیرد. در دسته‌‌ی المان‌های طراحی داخلی، جنس پارچه و روکش صندلی‌ها را می‌توان از فاکتور‍‌های اثرگذار در جذب افراد قلمداد کرد. هارمونی رنگ‌‎ها و طرح‌های پارچه باید با ظرافت تمام برقرار شود تا خودرو یک تجربه‌ی خاص و به یادماندنی را برای فرد ایجاد کند

تا قبل از جنگ جهانی اول، مساله‌‌ مورد توجه برای سازندگان خودرو عملکرد فنی خودرو بود. به تدریج میزان لوکس بودن و مسائل زیبایی شناختی جایگاه مهمتری در صنعت خودروسازی پیدا کرد و هر خودروساز در هر گوشه‌ جهان، بخشی از هویت و فرهنگ خود را در طراحی خودروی خود بر جای می‌گذاشت. با گذشت زمان انواع مختلفی از طرح ها و پارچه ها برای ایجاد یک مزیت رقابتی در طراحی داخلی استفاده شد و در نهایت پیشگامان و بازیگران با سابقه‌ی صنعت خودروسازی دریافتند که چرم، به عنوان یک المان طراحی می‌تواند تجربه‌ای لوکس و خاص برای مشتریان ایجاد کند.

در حالت کلی چرم در چهار فرم اصلی تهیه می‌شود. چرم دانه کامل (Full-grain) مرغوبترین نوع چرم است که در پروسه‌ی تولید، برش یا سمباده نمی‌خورد و برای رفع نشانه‌های طبیعی روی آن از مواد براق کننده استفاده نمی‌شود. همین مساله سبب می‌شود این نوع چرم، کیفیت و ماندگاری بالایی داشته باشد. چرم ناپا (Nappa) نام یکی از انواع چرم‌های دانه کامل است که اولین بار در سال ۱۸۷۵ در ناپا در کالیفرنیا ساخته شد. این چرم از بز یا گوسفند تهیه می‌شود و طی فرآیندی طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمیایی ساخته می‌شود. نکته‌ی متمایز کننده در ساخت این چرم برش نخوردن چرم طبیعی است.

چرم ناپا نرم و انعطاف پذیر است، ماندگاری بالایی دارد و تا نمی‌خورد و به دلیل توانایی تنفس پذیری بالای آن رطوبت را نگه نمی‌دارد. در گذر زمان چرم ناپا به شکل طبیعی زنگار خاصی بر روی خود ایجاد می‌کند که به زیبایی آن می‌افزاید.

با توجه به مطالب ذکر شده، طبیعی است که ناپا نه تنها انتخاب اول خودرو‌سازان لوکس باشد، بلکه برای سایر لوکس‌سازان جهان هم در اولویت باشد. از ساخت دستکش و کیف‌های لوکس تا خودروسازان برجسته‌ سراسر دنیا، همگی از طرح‌ها و پترن‌های طبیعی موجود در چرم ناپا استفاده می‌کنند.

در طراحی خودروهای شرکت دی‌اس به عنوان برند لوکس فرانسوی، با بهره‌گیری از این نوع چرم، شرکت سازنده تلاش کرده است تا با تلفیقی از طراحی مناسب و استفاده از چرم با کیفیت، فضای داخلی اتومبیل را به فضایی خاص و لوکس تبدیل کند. این چرم طبیعی در کنار طراحی خلاقانه‌ی طراحان دی‌اس سعی می‌کند نمایی از هویت زیبا و جذاب فرانسوی خودرو را بروز دهد.

طراحی صندلی دی‌اس که از طراحی بند ساعت الهام گرفته است و به شکل انحصاری در خودروهای دی‌‍اس استفاده می شود، ترکیب هوشمندانه‌ای از چرم، چوب و فلز را در خود دارد که علاوه بر ساختار زیبای صندلی‌ها، در طراحی داشبورد هم به‌‌کار می‌رود.

آرین‌موتور تابان، نماینده رسمی دی‌اس اتومبیل در ایران، مفتخر است که نماینده‌ فروش محصولی است که این تجربه‌ لوکس و جذاب را برای هم‌میهنان عزیز فراهم می‌کند.