Citroën DS
۱۳۹۵-۰۹-۰۹

تست رانندگی خودرو New DS 5

تست رانندگی خودرو  New DS 5

کمپانی DS بعد از ورود و فعالیت در بازار خودروی ایران و بررسی‌های انجام شده در رابطه با سلیقه و علایق ایرانیان عزیز، به واردات خودروی جدید DS5 اقدام کرد. نظر مدیران این شرکت با رقیبان خود مقداری تفاوت دارد، در اکثر اوقات خاص بودن در این صنعت، باعث تولیدات گران‌قیمت می‌شود و فقط قشر خاصی از مشتریان جلب این نوع خودروها می‌شوند، ولی در DS تلاش کردیم تلفیق ظرافت و طراحی فرانسوی با ویژگی‌های مدرن مهندسی و در کنار آن قیمت مناسب به عنوان اصول اولیه خودروهای این کمپانی لحاظ کنیم.

کمپانی DS بعد از ورود و فعالیت در بازار خودروی ایران و بررسی‌های انجام شده در رابطه با سلیقه و علایق ایرانیان عزیز، به واردات خودروی جدید DS5 اقدام کرد. نظر مدیران این شرکت با رقیبان خود مقداری تفاوت دارد، در اکثر اوقات خاص بودن در این صنعت، باعث تولیدات گران‌قیمت می‌شود و فقط قشر خاصی از مشتریان جلب این نوع خودروها می‌شوند،  ولی در DS تلاش کردیم تلفیق ظرافت و طراحی فرانسوی با ویژگی‌های مدرن مهندسی و در کنار آن قیمت مناسب به عنوان اصول اولیه خودروهای این کمپانی لحاظ کنیم.

برای نشان دادن این تفاوت خودروی DS 5 را برگزیدیم، طراحی نسبتا بزرگ و فرم خاص بدنه آن، مقایسه این خودرو را با رقیبان موجود در بازار را سخت‌تر کرده و دلیل این امر، همانطور که گفته شد خاص بودن در بین دیگر خودرو‌ها است.

ما حتی معادله‌های کلاس بندی خودروها را بهم ریختیم و در رابطه با نوع کلاس این خودرو نظرِ جامعی وجود ندارد، طول این خودرو ۴.۵ متر است و آن را در رده خودروهای سایز متوسط و خانوادگی قرار می‌دهد اما نکته مهمی که در طراحی این خودرو خود را نشان می‌دهد، فاصله محوری ۲.۷ متری است که برای رفاه حال سرنشینان در نظر گرفته شده است. از نظر طراحی کلی بدنه، DS 5 تلفیقی از خودروهای استیشن و نسل جدید کوپه‌های استیشن(Shooting-Brake) و از این رو به جرات می‌توان گفت که شبیه هیچ خودروی موجودی در بازار کشورمان نیست. قابل ذکر است که خودروی DS 5 در سال ۲۰۱۱به عنوان خودرو خانوادگی سال توسط مجله Top Gear معرفی شد.

برای ایجاد حس لوکس بودن از قطعات کرومی متعددی در جای جای این ماشین استفاده کردیم‌ اما از آنجایی که نوآوری مرز و محدودیتی ندارد، از دو قطعه نسبتا طویل، یکی برای اتصال خط بصری از بالای چراغ‌ها به ستون‌های A و دیگری برای پایین درب‌ها استفاده شد، نمای عقب نیز با ترکیب شیشه‌ی نسبتا کم ارتفاع، چراغ‌های تقریبا بزرگ و خروجی اگزوز ذوزنقه‌ای شکل، روح اسپرت و هاچ‌بک در روح این خودرو دمیده شد، اما برگ برنده‌ی ما در طراحی، استفاده از ستون‌های A دوگانه این خودرو است، این تصمیم برای ایجاد حس نوستالژیک خودروهای دهه ۶۰و ۷۰ گرفته شد. به هر حال در دنیایی که تمام خودروها کم و بیش به یکدیگر شبیه شده‌اند، سعی کردیم DS5 را میان رقیبان خود متمایز کنیم.

معیار کالای لوکس خوب، توجه زیاد به جزییات است و DS5 نیز از این قاعده مستثنا نیست، برای علاقه‌مندان به هواپیما‌ها این خودرو نیز حس متفاوتی خواهد بود و با یک نگاه به کنسول سقفی متشابه هواپیماهای پیشرفته این موضوع قابل لمس خواهد بود، در کنار آن جنس نرم داشبورد، ارگونومی مناسب برای دسترسی به ادوات داخلی و طراحی متفاوت داشبورد و مجموعه پشت آمپر برای هر مصرف کننده‌ای لذت بخش خواهد بود. ما برای مشتریان خود بیشترین ارزش را قائل هستیم و از بهترین چرم برای صندلی‌ها استفاده کردیم و باعث شدیم تا منتقدین آن‌ها را با خودروهای ایتالیایی مقایسه کنند.

برخلاف برخی از خودروها، سرنشینان عقب را فراموش نکردیم، فضای پایی صندلی‌های عقب به لطف فاصله محوری، راحت است. شاید در یک نگاه با طراحی منحنی شکل سقف به نظر برسد که فضای سرِ سرنشینان عقب کافی نیست ولی با یکبار امتحان متوجه عکس این موضوع خواهید شد، نگران هوای نامطبوع برای صندلی‌های عقب نیز نباشید زیرا برای سرنشینان عقب دریچه‌های تهویه مطبوع تعبیه شده است. از امکانات شاخص DS5 می‌توان به سامانه ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، مجموعه حسگرهای فاصله سنج، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، سقف پانوراما، سانروف دو بخشی، سیستم هشدار نقاط کور، سامانه کمک به حرکت در سربالایی (ممانعت از عقب رفتن خودرو بر روی مسیر پرشیب)، تهویه مطبوع اتوماتیک و صندلی برقی مجهز به حافظه برای راننده و انبوهی از سیستم‌های ایمنی و کیسه‌های هوا اشاره کرد.

DS5 با قدرت ۱۶۵ اسب بخار و موتور چهار سیلندر توربو که محصولی مشترک با کمپانی BMW است، جزو خودروهای جدید توربو است که به کشور وارد شده‌اند، گیربکس ۶ سرعته قدرت تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند، ساختار سیستم تعلیق DS5 نزدیک به خودرو‌های آلمانی است و در پیچ‌های سخت با‌ثبات و قابل پیش‌بینی عمل می‌کند و با مجموعه سامانه‌های ایمنی نظیر ABS ، ESP ، EBA و ASR از دست دادن کنترل این خودرو در سخت‌ترین پیچ ها تقریبا محال است.

در پایان بهتره است به سیستم صوتی خاص این خودرو اشاره کنیم که در DS5 سیستم صوتی مناسبی طراحی شده است اما بدانید که ما عاشقان صدای موتور را فراموش نکردیم، و صدای موتور را کاملا حذف نکردیم.