۱۳۹۷-۰۱-۱۷

پاور باکس چیست و در موتور خودرو‌ها چه کاربردی دارد؟

power-box پاور باکس

پاور باکس یا تیونینگ باکس معمولا توسط تیم‌های شرکت کننده در مسابقات اتومبیل‌رانی به منظور افزایش قدرت خروجی موتور استفاده می‌شود

پاور باکس ( Power Box ) یک قطعه جانبی است که به ECU یا همان کامپیوتر اتومبیل متصل می‌شود و باعث بهینه‌سازی نیروی خروجی موتور می‌شود. پاور باکس که بسیاری آن را به تیونینگ باکس ( Tuning Box ) هم می‌شناسند، در واقع با تغییر دادن پارامتر‌های اندازه‌گیری ECU خودرو، باعث بالا رفتن راندمان پیشرانه می‌شود. همانطور که می‌دانید کامپیوتر یا ECU اتومبیل‌ها، شاخصه‌های زیادی را در خودرو مورد بررسی قرار می‌دهید که بسیاری از آن‌ها با نیروی خروجی خودرو مرتبط هستند. ECU بکار رفته در هر خودرو بر اساس تعاریف از پیش تعیین شده عمل می‌کند و وظیفه دارد استاندارد‌های نهادینه شده در پلتفرم خود را پیاده‌سازی کند؛ حال به این موضوع فکر کنید که بتوانید این استاندارد‌ها را بر اساس نیاز خود تغییر دهید. پاور باکس نیز دقیقا همین‌ کار را انجام می‌دهد و معیار‌ها و پارامتر‌های جدیدی را جایگزین تعاریف از پیش تعیین شده ECU خودرو‌ها می‌کند. پاور باکس یا تیونینگ باکس معمولا توسط تیم‌های شرکت کننده در مسابقات اتومبیل‌رانی استفاده می‌شود و به هیچ وجه برای عموم مردم توصیه نخواهد شد. پاور باکس‌ها معمولا از چیپست‌های متغیری برخوردار هستند که با متصل شدن به سنسور‌های ECU دستورات جدیدی را وارد می‌کنند. این دستورات می‌تواند شامل هرچیزی باشد اما باید توسط متخصص تعیین شده باشند.

پاور باکس از چه طریق قدرت موتور خودرو را افزایش می‌دهد؟

ECU بکار رفته در خودرو‌ها، با بهره‌گیری از سنسور‌های مختلفی، شاخصه‌های بسیاری را در خودرو تنظیم می‌کند. یکی از این سنسور‌ها، سنسور فشار داخل مانيفولد يا MAP می‌باشد. پاور باکس نصب شده بر روی خودرو قادر است با بهره‌گیری از برنامه‌ریزی‌های جدید پارامتر‌های اندازه‌گیری را در ECU نصبت به سنسور فشار داخل مانيفولد تغییر دهد؛ در این حالت کامپیوتر خودرو معیار ورودی هوا را به داخل سیلندر‌ها بیش از اندازه استاندارد در نظر می‌گیرد و همین موضوع باعث تزریق هوای بیشتر به داخل سیلندر‌ها می‌شود که نتیجه آن بوجود آمدن احتراق‌های بزرگ‌تر و سریع‌تر در پیشرانه خودرو می‌شود. هر چه میزان احتراق درون سیلندر‌های اتومبیل بیشتر باشد، نیروی تولید شده نیز افزایش می‌یابد.

بعد از سنسور فشار داخل مانيفولد MAP نوبت به حسگر اکسيژن يا لاندا می‌رسد؛ پارامتر‌های این سنسور هم توسط پاور باکس دچار تغییر می‌شود که نتیجه آن تزریق بیشتر سوخت به داخل سیلندر‌ها است. حسگر اکسیژن یا سنسور لاندا یک قطعه الکترونیکی است که نسبت اکسیژن موجود در سیلندر‌ها، میزان سوخت تزریق شده را کنترل می‌کند. پاور باکس یا تیونینگ باکس با بوجود آوردن تغییراتی در پارامتر‌های سنسور، باعث می‌شود که ECU بکار رفته در خودرو میزان اکسیژن را بیش از حد واقعی به حساب بیاورد و همین موضوع باعث افزایش سرعت و میزان سوخت‌رسانی به پیشرانه می‌شود. هر چه پیشرانه سوخت بیشتری دریافت کند، احتراق‌های بیشتری انجام می‌پذیرد و افزایش احتراق باعث افزایش توان خروجی موتور خواهد شد.

تغییرات اعمال شده در ECU توسط پاور باکس فقط به همین دو سنسور ختم نمی‌شود و به شکلی این قطعه الکتریکی قادر است تمام ورودی و خروجی سیستم‌های کامپیوتر خودرو‌ها را تغییر دهد. بسیاری از پاور باکس‌های استفاده شده توسط تیم‌های حرفه‌ای به شکل آنی و توسط نرم‌افزار‌های تلفن همراه قابل تغییر هستند؛ از همین رو به نظر می‌رسد این پاور باکس‌ها به جایگاه نسبتا خوبی در حوزه مسابقات اتومبیل‌رانی حرفه‌ای دست پیدا کردند. استفاده از پاور باکس یا تیونینگ باکس برای خودرو‌های درون شهری به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود و یادمان باشد هر تغییری که قرار است در ECU اتومبیل ایجاد شود، بهتر است توسط متخصص این حوزه انجام بپذیرد زیرا هرگونه تغییرات غیر اصولی می‌تواند به آسیب رساندن به قطعات داخلی خودرو بینجامد.