۱۳۹۷-۰۱-۱۹

سیستم استارت و استاپ اتوماتیک چگونه کار می‌کند؟

start-stop-engine سیستم استارت و استاپ اتوماتیک

سیستم استارت – استاپ اتوماتیک تعبیه شده در اتومبیل‌ها، معمولا در پشت چراغ قرمز و یا پشت خطوط عابر پیاده کاربرد دارد، زمانی که شما نمی‌خواهید اتومبیلتان را به صورت کامل خاموش کنید و نیاز دارید بعد از توقف کوتاهی دوباره به حرکت ادامه دهید.

هدف بسیاری از فناوری‌های استفاده شده در اتومبیل‌های مدرن امروزی کاهش مصرف سوخت خودرو‌ها است و یکی از موفق‌ترین تکنولوژی‌های این حوزه قطعا سیستم استارت و استاپ اتوماتیک است. فناوری استارت – استاپ باعث می‌شود در زمانی که خودرو به قوای محرکه پیشرانه نیازی نداشته باشد، سوخت‌رسانی به سیلندر‌ها متوقف شود؛ به شکلی می‌توان گفت در فناوری استارت – استاپ موتور خودرو، بسته به نیاز راننده به صورت اتوماتیک خاموش و روشن می‌شود. البته باید به این نکته توجه کرد که تکنولوژی استارت – استاپ به کار رفته در خودرو‌های مدرن امروزی، خیلی سریع واکنش نشان می‌دهند و در زمان بسیار کوتاه پیشرانه اتومبیل را خاموش و روشن می‌کنند. سیستم استارت – استاپ اتوماتیک تعبیه شده در اتومبیل‌ها، معمولا در پشت چراغ قرمز و یا پشت خطوط عابر پیاده کاربرد دارد، زمانی که شما نمی‌خواهید اتومبیلتان را به صورت کامل خاموش کنید و نیاز دارید بعد از توقف کوتاهی دوباره به حرکت ادامه دهید. در زمانی که خودرو پشت چراغ قرمز یا هر جای دیگر توقف می‌کند، موتور آن به صورت درجا کار می‌کند. فعالیت موتور خودرو به صورت درجا ضمن اینکه باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شود، در طول زمان باعث کاهش توان خروجی آن نیز خواهد شد. از همین سو می‌توان سیستم استارت – استاپ اتوماتیک را یک فناوری کاربردی در خودرو‌های امروزی دانست که باعث کاهش مصرف سوخت آن‌ها خواهد شد.

سیستم استارت – استاپ چگونه کار می‌کند؟

فناوری استارت – استاپ، باعث بوجود آمدن چالش‌های جدیدی در حوزه مهندسی خودرو‌ها شده است. استارت زدن در خودرو باعث ایجاد تنش‌ها و کرنش‌های متفاوتی در آن‌ها می‌شود، از همین رو عمل استارت زدن می‌تواند به سیستم‌های داخلی اتومبیل‌ها از جمله یاتاقان‌ها آسیب جدی برساند. برای شکل دهی یک سیستم مطلوب برای استفاده از فناوری استارت – استاپ، مهندسان از یاتاقان‌های جدیدی به نام یاتاقان‌های خودروان‌کننده ( self-lubricate ) استفاده کردند. خودرو‌هایی که از یاتاقان‌های خودروان بهره‌ می‌برند اصطکاک بوجود آمده در پیشرانه آن‌ها در زمان استارت زدن به حداقل می‌رسد، زیرا این یاتاقان‌ها به صورت دائمی دارای یک لایه محافظ روغنی هستند که از بوجود آمدن هرگونه اصطکاک جلوگیری می‌کنند. در سیستم استارت – استاپ اتوماتیک تعبیه شده در خودرو‌ها، از سنسور‌های زیادی استفاده شده است که این سنسور‌ها وظیفه آنالیز و بررسی چند متغیر از جمله پدال ترمز و گاز و همچنین دمای سیلندر‌ها را دارند. در نظر بگیرید که زمانی که خودرو خاموش می‌شود، دمای سیلندر کاهش پیدا می‌کند اما به دلیل آنکه در فناوری استارت – استاپ نیاز به تسریع پروسه روشن شدن موتور خودرو است؛ سیلندر خودرو‌ها به شکلی طراحی می‌شود که در زمان نیمه خاموش بودن آن‌ها دمای سیلندر از دمای محیط کمتر نشود و اتومبیل به صورت اتوماتیک و در کسری از ثانیه روشن شود.

چگونه از فناوری استارت و استاپ اتوماتیک استفاده کنیم؟

خودروسازان بزرگ دنیا همیشه سعی می‌کنند از متد مختلفی در فناوری‌های مشابه استفاده کنند تا سیستم طراحی شده به شکلی انحصاری خود را به نمایش بگذارد. فناوری استارت – استاپ معمولا به صورت دستی و غیر اتوماتیک فعال و غیر فعال می‌شود و شما باید با استفاده از دکمه تعبیه شده برای این سیستم آن را فعال کنید. پس از اینکه سیستم استارت – استاپ اتوماتیک خودرو شما روشن شد، زمانی که شما ترمز کنید و اتومبیل در حالت ایستا قرار گیرد، موتور آن خاموش می‌شود و زمانی که پایتان را از پدال ترمز بردارید، پیشرانه خودرو شما دوباره روشن خواهد شد. این سیستم در اتومبیل‌هایی که از جعبه‌دنده دستی برخوردارند با خلاص کردن دنده و وضعیت پدال کلاچ خودرو کار می‌کند.