۱۳۹۶-۰۷-۰۱

مکانیزم‌‌های کنترل کشش خودرو

مکانیزم‌‌های کنترل کشش خودرو

چسبندگی یا همان کشش خودرو در واقع نیرویی است که بین اتومبیل و جاده جابه‌جا می‌شود که مستقیما از جاذبه زمین منتشر می‌شود. میزان کشش یک اتومبیل تاثیر مستقیم بر روی سرعت و البته کنترل اتومبیل دارد به همین دلیل یکی از چالش‌های همیشگی طراحان و مهندسان حوزه اتومبیل، تنظیم نیروی کشش اتومبیل بوده است.

عوامل مختلفی وجود دارند که بر روی میزان نیروی جابه ‌جا شده بین خودرو و جاده تاثیر می‌گذارند، عواملی مانند ساختار ستون‌ها و یا فرم شاسی از جمله این موارد هستند؛ اما در چند سال اخیر با پیشرفت فناوری‌ها در حوزه اتومبیل، طراحان و تولیدکنندگان توانسته‌اند ساختار‌هایی را در اتومبیل‌ها بوجود بیاورند که این اجازه را به راننده می‌دهد که میزان نیروی کشش خودرو را نسبت به وضعیت کارکرد اتومبیل تغییر دهد.
تنظیم نوع شاسی
مشهود‍‌ترین فناوری که می‌توانیم در خودرو‌های امروزی مشاهده کنیم، آپشن تنظیم شاسی بین حالت اسپرت و معمولی است؛ به این شکل که راننده با تغییر وضعیت خودرو از Normal به Sport می‌تواند وزن شاسی را به عقب اتومبیل انتقال دهد و سوخت رسانی بیشتر به موتور باعث می‌شود اتومبیل بیش از پیش بر نیروی جاذبه زمین غلبه کند و در نهایت باعث افزایش شتاب نسبی خودرو می‌شود.
دکمه ESP
امروزه مکانیزم‌های کنترل کشش خودرو عمومی‌تر شده‌اند و فناوری‌های این حوزه در اختیار اغلب خودروسازان قرار دارد، یکی از این فناوری‌ها ESP است. در حقیقت ESP کوتاه شده Electronic Stability Program است و امروزه در بسیاری از خودرو‌های وارداتی دیده می‌شود؛ معمولا این تکنولوژی به شکل یک دکمه در اختیار راننده است که بتواند با استفاده از آن پارامتر‌های سنسور‌های ESP را خاموش یا روشن کند. فناوری ESP پارامتر‌های مختلفی از جمله سرعت گردش هر چرخ، وضعیت حرکت فرمان، میزان شتاب و مقدار گشتاور را آنالیز می‌کند و با بررسی‌هایی که از جاده انجام می‎‌دهد این پارامتر‌ها را بر اساس وضعیت کارکرد خودرو تنظیم می‌کند، معمولا فناوری ESP بیشترین میزان کشش را برای خودرو در نظر می‌گیرند که همین امر باعث شده است که افراد هنگامی که به شتاب بالا نیاز داشته باشند، این فناوری را با فشار یک دکمه از خاموش کنند.

سیستم کنترل کشش اتومبیل
شاید مهمترین مکانیزمی که بهتر است پس از ESP بررسی کنیم تکنولوژی TCS است. TCS کوتاه شده Traction Control System می‌باشد که به صورت اتوماتیک کار می‌کند و راننده هیچ کنترلی بر آن ندارد. همانطور که از اسم فناوری TCS مشخص است این سیستم مربوط به کنترل کشش اتومبیل می‌باشد اما مهمترین تفاوتی که با ESP دارد این است که با ترمز‌ها سر و کار دارد نه با پارامتر‌های دیگر. سیستم کنترل کشش یا همان TCS با بررسی وضعیت کارکرد اتومبیل و آنالیز لحظه‌ای آن تصمیم می‌گیرد که ترمز‌ها چگونه کار کنند؛ به عنوان مثال وقتی که شما بر روی یک جاده خیس ترمز می‌کند سیستم TCS با بررسی وضعیت فیزیکی شما، شدت و جهت ترمز اتومبیل را به شکلی تنظیم می‌کند که خودرو لیز نخورد و در سریع‌ترن حالت به شکل پایدار خود بازگردد، این سیستم در سر پیچ‌ها نیز به کمک راننده آمده و با تنظیم کشش خودرو باعث می‌شود اتومبیل روان‌تر پیچ‌ها را رد کند.

شایان ذکر است که خودروهای دی‌اس از این آپشن بهره می‌برند و آرین‌موتور مفتخر است که محصولات این برند لوکس را برای هم‌میهنان عزیز فراهم کرده است.